Hutteriitit – kristillinen ryhmä USA:ssa

Hutterismi on protestanttiseen tunnustuskuntaan kuuluva kristillinen ryhmä, joka on mennoniittien ja amishien tavoin anabaptistinen.

hutterites_2503710b

Hutteriitit elävät äärimmäisen yhteisöllistä elämää Lounais-Kanadassa ja Yhdysvaltojen pohjoisosissa. Hutteriittien lukumäärä on noin 42 000. Äidinkielenään he puhuvat saksan murretta.

hutteritediffusion3

     Kuvassa Hutteriittien esiintyvyys USA:ssa ja Kanadassa.        

Jokainen hutteriitti elää maatalousyhteisössä, syö yhteisön ruokasalissa, peseytyy yhteisissä pesutiloissa ja asuu talossa, josta kullekin perheelle annetaan huoneet tarpeen mukaan nukkumista varten. Samaa sukupuolta olevat hutteriitit pukeutuvat hyvin samankaltaisiin vaatteisiin. Yksilön elämä on hutteriittiyhteisössä muutenkin rajoitettua: ”Mitä vähemmän vapauksia ihmisellä on, sitä turvallisempaa elämä on.

Ajatuksena oli luoda yhteisö, jossa yksilöt toimisivat oman etunsa unohtaen kuin mehiläiset. Poikkeamista yhteisistä normeista rangaistaan ankarasti. Evolutiivisen uskontotieteen tutkija D. S. Wilson kutsuu tällaista yhteisöä ”superorganismiksi”.

Hutteriittien opin mukaan kristityn tulee nöyrtyä Jumalansa edessä ja jättäytyä Jumalan armon varaan. Kristitty myös luopuu yksityisestä omaisuudesta ja liittyy yhdessä muiden kristittyjen kanssa kommunistiseen yhteisöön, Bruderhofiin. Itsensä kieltämistä ja Jumalan armoon jättäytymistä kutsutaan ”Gelassenheitiksi”. Kun ihminen luopuu itsestään, hänestä tulee Jumalan instrumentti.

zealot

Hutterismi syntyi 1500-luvulla osana sitä laajaa uskonnollista liikehdintää, jota protestanttisessa perinteessä kutsutaan uskonpuhdistukseksi. Katolinen kirkko ja luostarit olivat rikastuneet, ja näin niiden katsottiin hylänneen alkukristillisyyden köyhyyden vaatimuksen.

Hutterismin voi katsoa syntyneen vuonna 1528, kun joukko anabaptisteja siirtyi yhteisomistukseen paetessaan Nikolsburgista Määrin Austerlitziin.  Ensimmäinen Bruderhof perustettiin Austerlitziin. Heitä pian kuitenkin alettiin vainota. He lähtivät mm. Venäjälle pakoon vainoja ja sieltä Yhdysvaltoihin ja Kanadaan.

Yhdysvalloissa hutterismi nousi taas uuteen kukoistukseen. Ensimmäisen maailmansodan aikana pasifistiset hutteriitit joutuivat kuitenkin vaikeuksiin myös Yhdysvalloissa ja yhtä luukkunottamatta Bruderhofit siirtyivät Kanadaan Albertan, Manitoban ja Saskatchewanin provinsseihin.

Kun Albertan provinssi rajoitti toisen maailmansodan aikana hutteriittiyhteisöjen leviämistä lailla, hutteriitteja alkoi siirtyä myös Brittiläiseen Kolumbiaan. Nykyään noin 75 prosenttia hutteriiteista asuu Kanadassa ja 25 prosenttia Yhdysvalloissa. Hutteriittien määrä on voimakkaassa kasvussa – lapsia syntyy 5 naista kohti – ja liikkeestä eroaminen on harvinaista.

hutteritelitigation2

Hutteriitti-koululapsia vuodelta 1922 Kanadassa

Hutteriittien syntyvyys on D. S. Wilsonin mukaan korkein maailmassa. Hutteriitit eivät kuitenkaan lisäänny vain ihmisyksilöinä vaan myös itse Bruderhof lisääntyy tietyn tarkan kaavan mukaan jakautumalla kahdeksi erilliseksi Bruderhofiksi: Kun Bruderhofin jäsenmäärä alkaa lähestyä 160:ta, Bruderhof ostaa uutta maata ja alkaa rakentaa uutta yhteisöä, johon puolet vanhan yhteisön jäsenistä siirtyy. Jäsenraja vaikuttaisi osuvan juuri Dunbarin luvun rajoihin.

Jako lähtijöihin ja jääjiin tapahtuu jakamalla ensin yhteisö kahteen ryhmään niin, että ryhmät ovat työkyvyn, sukupuolen ja ikärakenteen suhteen mahdollisimman tasavahvat. Vanhukset saavat valita ryhmän itse. Molemmat ryhmät pakkaavat tavaransa, minkä jälkeen arvalla valitaan kumpi ryhmä lähtee ja kumpi saa jäädä. Lähtijät nousevat kuorma-autoihin ja siirtyvät tyypillisesti muutaman kilometrin päässä olevaan uuteen Bruderhofiin, toiset purkavat tavaransa.

Erikoinen jakautumistapa edistää ilmeisesti omalta osaltaan Bruderhofien koheesiota.

robin-dunbar-has-the-internet-changed-our-social-world-4-638

GW316H237

In hmolscience, the Dunbar number is 150 and represents the maximal number at which a social group, such as a small tribe, small company, thematically-bound communities, e.g. Hutterites, Amish, Mennonites, military units, etc., can remain stable solely via interpersonal peer view and community incentives. [1] The following is a representative Dunbar number diagram:

http://www.eoht.info/page/Dunbar+number

Murhat, aviouskottomuus, homoseksuaalisuus, ym. on hutteriittien keskuudessa täysin tuntemattomia ilmiöitä. Lapset ovat alemmalla tasolla kuin aikuiset, ja naiset ovat alemmalla tasolla kuin miehet. Naiset eivät voi toimia vastuullisissa tehtävissä ja ym. hartaustilaisuuksissa ym. naiset istuu omissa oloissaan ja miehet omissa. Hutteriittilapset käy ns. saksankoulua sekä normaalia peruskoulua missä on ei-hutteriitti opettaja. Päivä alkaa saksankoululla aamulla ja loppuu siihen illalla, siellä koulua käydään saksaksi. Avioliitto on heille pysyvä ja ikuinen. Hutteriitit puhuvat toisilleen itävallan kärninmurre-saksaa. 40 000 hutteriitin keskuudessa on vain 15 sukunimeä. Kuten amishit niin hutteriitit jakautuu aina kahtia kuin solu, kun se kasvaa yli 200 hengen suuruiseksi. Uusi kolonia rakennetaan yleensä jonkun matkan päähän ”äiti-koloniasta.The-Hutterites
Hutteriittien menestystä ja säilymistä voidaan selittää sisäisillä ja ulkoisilla tekijöillä:
a. Hutteriitit ovat ratkaisseet laajenemisen ongelman
b.Lasten sosiaalinen kasvatus on yhtenäistä ja tehokasta.
c.kontaktit ulkopuolisiin on tarkoin säädeltyjä
d.Liikkeellä on riittävän pitkä perinne.
e.Turva ei ole yhdessä karismaattisessa johtajassa, eikä sellaisia juuri ole edes.
f.Identiteettisymbolit on selkeät.
g.vuorovaikutusjärjestelmä on selkeä
h.yhteisön säännöt on tiukat ja karut, joten käännynnäisiä ideoineen ei juurikaan ole.
i.jokaisesta muutoksesta keskustellaan
j.Kaikilla on samanlainen maailmankatsomus, eikä ristiriitoja juuri ole.

Ulkoiset tekijät:
k. Yhdysvalloissa ja Kanadassa on tilaa levitä.
I. Henkinen ilmapiiri on heille suopea.

HeavenHutterites

800px-Hutterer-Frauen_bei_der_Arbeit

Teen kuitenkin sen varauksen, että kommunistinen yhteiskunta on epäilemättä onnistuttu toteuttamaan ainakin kerran: Anabaptistinen hutteriittikirkko siirtyi yhteisomistukseen vuonna 1528 Määrissä. Muutamia katkoksia lukuun ottamatta yhteisomistus on ollut siitä asti käytössä – ja yhtäjaksoisesti vuodesta 1859 eli 150 vuotta. Nykyään hutteriitit elävät USA:ssa ja Kanadassa – jonkin verran hutterismia on myös Nigeriassa lähetystyön seurauksena.

150 vuotta on niin pitkä aika että enää ei voi puhua pelkästä yhteiskuntakokeilusta. Uskonnollisen yhteisön kommunismi on osoittautunut mahdolliseksi.

Hutteriitti voi toki omistaa jotakin. Mies voi omistaa esimerkiksi linkkuveitsen, vaatteita, pieniä työkaluja, valokuvia, kirjoja ja matkamuistoja. Valokuvia ei itse saa ottaa mutta turistien ottaman ja lahjoittaman valkokuvan voi pitää kunhan asiasta ilmoittaa yhteisön saarnaajalle.

Hutteriitti elää korkeintaan 160:n hengen yhteisössä – Bruderhof. Kun yhteisö kasvaa sitä suuremmaksi, se jaetaan kahtia. Yhteisö huolehtii jäsenensä tarpeista:

Kun hutteriitti syntyy, hänen vanhempansa saa 2 jaardia kangasta paitoja varten, 2 jaardia alusvaatteisiin, 4 jaardia muihin vaatteisiin, 2 jaardia ruokalappuihin ja 4 jaardia vaippoihin.

10-vuotias poika saa takkia varten 3 jaardia 6 tuumaa, mutta 11-vuotias jo 3 jaardia 12 tuumaa. 14-vuotias saa 4 jaardia, mutta kookas saa 9 tuumaa ylimääräistä. Tyttö saa vastaavasti 9 jaardia kangasta mekkoa varten. Nykyisin kangasta ei kulu tytön mekkoon 9:ää jaardia, mutta hutteriittiyhteisöt pitävät kiinni vanhasta määrästä.

Avioituessaan hutteriitti saa käyttöönsä huoneen, jossa asuu nuorikkonsa kanssa. Kun lapsia tulee lisää, huoneita annetaan perheen käyttöön tarpeen mukaan. Lisäksi nuori pari saa sängyn ja patjan, kaksi tuolia, kaapin, astiakaapin, lieden, seinäkellon, ompelukoneen ja hutteriittikirjallisuutta. Huonekalut eivät kuitenkaan ole henkilökohtaisia vaan ne palautetaan varastoon hutteriitin kuollessa.

Lisäksi jokaisella hutteriittiperheellä on kellarikomero, johon voi varastoida säilykkeitä.

Aikuisten ja isompien lasten ruokailu tapahtuu ainoastaan yhteisön ruokasalissa.

Hutteriitti voi saada joissain yhteisöissä myös taskurahaa. Sitä voi käyttää esimerkiksi kahviin ja pullaan hutteriitin käydessä Bruderhofin autolla kaupungissa lääkärissä tai Bruderhofin asioilla.

Hutteriittiyhteisössäkin toki esiintyy ajoittain varkauksia ja muuta itsekkyyttä, vaikka hutteriittien koko kasvatus painottaa alistumista yhteisölle (Gelassenheit). Ongelma on ratkaistu lukitsemalla kaikki henkilökohtainen omaisuus jokaiselle annettavaan lukolliseen laatikkoon.

Toisaalta kaikkea yhteisön säännöistä poikkeamista rangaistaan ankarasti.

Hutteriitteja oli USA:ssa ja Kanadassa 1900-luvun alussa noin tuhat ja vuosisadan lopussa 30 000. Uusia jäseniä ei ole saatu, mutta syntyvyys on hyvin korkea.

http://kansankokonaisuus.blogspot.fi/2008/02/kolme-ihannetilaa-punainen.html

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s