IL-suurkyselyn yllätystulos: Kirkkoon kuuluvista alle puolet uskoo Jeesukseen

Iltalehden teettämän selvityksen mukaan vain 46 prosenttia kristillisiin yhdyskuntiin kuuluvista uskoo, että Jumala lähetti poikansa Jeesuksen maan päälle.

jumalakysely_jeesus_0304MS_503_uu

Joka neljäs Iltalehden kyselyselvitykseen vastannut suomalainen kristitty uskoo sielunsa vaeltavan kuoleman jälkeen uuteen elämään.

Iltalehden kyselyyn vastanneista yli 3 300 kristitystä 26 prosenttia sanoo uskovansa sielunvaellukseen. Kristillisiin yhdyskuntiin kuuluvista vastaajista valtaenemmistö ilmoittaa kuuluvansa Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Noin joka kolmas kristitty vastaaja on epävarma sielunvaelluksesta, 40 prosenttia ei uskonut siihen.

jumalakysely_jumala_0304MS_503_uu

Komulaisen mielestä uushenkisyys on tärkeä trendi, joka kirkon on syytä ottaa vakavasti.

– Perinteinen luterilainen tulkinta kristinuskosta laimenee tai rapautuu, hän sanoo.

Trendikäs uudenlainen henkisyys on Komulaisen mukaan vaikeasti paikannettavissa, sillä se on läsnä ennen kaikkea ihmisten ajatuksissa.

Joitakin merkkejä on nähtävissä. Hindulaisuutta ja buddhalaisuutta käsittelevä kirjallisuus tekee kauppansa. Joogasalit pursuilevat väkeä, ja sadat ihmiset jonottavat halaamaan intialaista Äiti Ammaa aina, kun hän vierailee Suomessa.

Ilmiöön kuuluu, että osa uskovista on alkanut mieltää Jumalan persoonattomaksi voimaksi. Iltalehden kyselyssä vain 42 prosenttia kristityistä ilmoittaa uskovansa Raamatun Jumalaan.

32 prosenttia sanoo uskovansa ”johonkin korkeampaan voimaan”. Lisäksi uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomista 36 prosenttia sanoo uskovansa korkeampaan voimaan.

Komulaisen mukaan noin kolmannes Suomen evankelis-luterilaisista uskoo Jumalaan melko perinteisellä tavalla. Iltalehden kyselyyn vastanneista kristityistä puolet uskoo kuolemanjälkeiseen elämään, taivaaseen ja helvettiin alle joka neljäs.

 Kokonaistrendi on ihan selvä. Iso osa suomalaisista ei usko enää perinteisessä mielessä kristillisesti, ja se prosessi on kiihtynyt, Komulainen toteaa.

Komulaisen mielestä Iltalehden selvitys vahvistaa sen, mikä on tiedetty jo aiemmin: suomalaisten enemmistö kuuluu kirkkoon kirkollisten toimitusten vuoksi.

– Ihmiset haluavat juhlistaa lapsen syntymää, solmia parisuhteensa ja tulla haudatuksi jollakin seremonialla, kun he kuolevat.

Jatkuu linkin takana: ——————–> http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015040319466064_uu.shtml

TYYPILLISTÄ SUOMALAISELLE USKONNOLLISUUDELLE

jäsenyysprosentti korkea

  • 84,2 % kuuluu ev.lut. kirkkoon
  • 1,1 % kuuluu ort. kirkkoon

osallistuminen laimeaa

  • 3 % osallistuu viikoittain
  • 14 % osallistuu vähintään kerran kuussa uskonnolliseen tilaisuuteen

usko koetaan yksityisasiaksi

  • 74 % uskoo Jumalaan (jollakin tavalla)
  • 80 % rukoilee joskus
  • 30 % rukoilee päivittäin
  • 45 % uskoo kuolemanjälkeiseen elämään

kirkkoon halutaan kuulua koska

Uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomien henkilöiden määrä ylitti miljoonan rajan 2010, viime vuoden lopussa heitä oli 1,2 miljoonaa. Vielä 1990 yhdeksän kymmenestä suomalaisesta oli jäsenenä evankelisluterilaisessa kirkossa, ortodoksisessa kirkossa tai jossakin muussa uskonnollisessa yhdyskunnassa.

Alueelliset erot ovat isoja. Uudellamaalla uskontokuntiin kuulumattomia on 31 prosenttia, Etelä-Pohjanmaalla 10 prosenttia. Miesten osuus on selvästi suurempi kuin naisten. Vieraskielisistä 84 prosenttia ei ole minkään uskonnollisen yhdyskunnan jäsen (Tilastokeskus, 2014).

Harva kirkosta eroaja lähtee hyökkäämään uskontoa vastaan tai liittyy uskonnonvastaisiin katsomuksellisiin järjestöihin. Huomattavasti tavallisempaa on uskonnollinen välinpitämättömyys ja yleinen maallistunut ajattelutapa.

Paljonko uskonnottomista on kirjaimellisen uskonnottomia? GallupEcclesiastican (2011) mukaan Suomessa oli ateisteja 13 prosenttia, uskonnottomana ihmisenä itseään piti 19 prosenttia.

Valtaosa uskonnollisista yhteisöistä toimii tavallisina rekisteröityinä tai ei-rekisteröityinä yhteisöinä. Yksityisoikeudellisten yhteisöjen rekisteröinnistä säädetään uskonnonvapauslaissa.

Vain noin 83 000 suomalaista – alle kaksi prosenttia – kuuluu rekisteröityihin uskonnollisiin yhdyskuntiin, joista suurimpia ovat Jehovan todistajat, Suomen Vapaakirkko, Katolinen kirkko Suomessa ja Suomen Helluntaikirkko.

– Helluntaiherätyksen piirissä olevista 46 000 suomalaisesta osa on luterilaisen kirkon jäseniä, osa on väestörekisterissä ja kuuluu itsenäisiin yhdistysseurakuntiin, osa on jäsenenä helluntaikirkossa. Maamme 60 000 muslimista vain 11 000 on liittynyt johonkin viralliseen, rekisteröityyn islamilaiseen yhdyskuntaan. Suurin osa on siis tilastoitu uskontokuntiin kuulumattomiksi. Monet muslimit kuitenkin harjoittavat aktiivisesti uskontoaan, Sohlberg selittää.

Sama pätee buddhalaisiin, joita arvioidaan Suomessa olevan alle 10 000.

Tilastokeskuksen mukaan Suomessa oli 2012 noin 285 471 ulkomailla syntynyttä henkilöä. Heistä 69 554 kuului evankelis-luterilaiseen kirkkoon, Suomen ortodoksiseen kirkkoon tai rekisteröityyn viralliseen uskonnolliseen yhdyskuntaan.

http://tampereenhiippakunta.fi/uskonnottomien-monet-kasvot/

Laajan kansainvälisen vertailun mukaan suomalaiset ovat keskimääräistä kriittisempia voimakkaan uskonnollisuuden suhteen.

Neljä viidestä suomalaisesta pitää voimakkaita uskonnollisia käsityksiä omaavia ihmisiä suvaitsemattomina. Kolme viidestä suomalaisesta ajattelee, että uskonnot aiheuttavat enemmän konflikteja kuin rauhaa. Julkisessa uskonnonharjoituksessa suomalaiset sijoittuvat passiivisimpien joukkoon Euroopassa.

Toisaalta suomalaiset eivät ole erityisen ennakkoluuloisia toisia uskontoja kohtaan. Esimerkiksi vain neljä prosenttia maamme asukkaista vastustaa ehdottomasti oman sukulaisen avioitumista toisen uskonnon edustajan kanssa.

 Kolme viidestä suomalaisesta uskoo perustotuuksien löytyvän useista uskonnoista. Kymmenesosa taas ajattelee, ettei totuutta löydy mistään uskonnosta.

Tutkimuksen mukaan suomalaisista kahdeksan prosenttia pitää itseään hyvin uskonnollisena, kun taas alle viidennes ei pidä itseään lainkaan uskonnollisena.

Jumalaan uskoo ilman epäilyksiä joka viides suomalainen. Kymmenen prosenttia suomalaisista ilmoittaa, ettei usko Jumalaan.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/115078-jattivertailu-suomalaiset-vierastavat-uskonnollisuutta

Mitään ateistien voittokulkua noin globaalisti tuskin tullaan silti näkemään:

Uskontoon kuulumattomien määrä jatkaa kasvuaan mm. Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Maailmanlaajuisesti tilanne on kuitenkin toinen: uskonnottomien osuus maailman väestöstä pienenee 13 prosenttiin.

3_4_uskovaisten-määrän-muutos

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s