Kasakat Venäjällä osa 1

Venäjällä on mielenkiintoinen ryhmä nimeltä kasakat. Kasakat on nimitys sotilaallisesti järjestäytyneestä Etelä-Venäjän ratsastajaväestöstä, varsinkin sen ratsumiehistä.  Kasakat oli voimissaan vielä ennen kommunistista vallankumousta Venäjällä, mutta senjälkeen vainojen takia he pitivät matalaa profiilia kunnes lopulta Neuvostoliiton romahdettua he ovat jälleen saaneet vapaasti harjoittaa kulttuuriaan ja heistä on tullut Putinin ”parhaita ystäviä” ovathan he kiihko-uskonnollisia, sotilaallisia ja tekevät paljon lapsia. He ovat tälläkin hetkellä Ukrainan sodassa separistien riveissä taistelemassa.

265174-russia-cossacks

Vuonna 1916 kasakoitten määrä oli noin 4,4 miljoonaa ja nykyisin se on jopa 7 miljoonaa.  Suurin osa kasakoista on venäläistaustaisia mutta on kohtuu yleistä, että myös muita etnisiä ryhmiä on heidän riveissään esim. tataareita ja armenialaisia. Kasakoilla on yleensä korkea syntyvyys ovathan he kiihko-ortodokseja ja suurin osa heistä elää hyvin traditionaalista elämää ja he ovatkin kokonaisuudessaan yksi Venäjän nuorimpia etnisiä ryhmiä keski-iältään, tsetseenien ja muitten ohella. Lähes puolet kasakoista on alle 18v. mikä kertoo korkeasta syntyvyydestä olennaisen. Osa kasakoista lienee tosin kohtuu ”venäläistyneitä” ja maallistuneita eikä heidän elämänsä eroa juurikaan normi venäläisten elämästä, tälläisiä on esim. Don-Kasakat joilla on yleensä vain 2-3 lasta. Sensijaan Kuban ja Terek kasakat jotka elää kaukasuksella omaavat yleensä paljon korkeamman syntyvyyden ja eroavat tavoiltaan muutenkin kohtuu paljon normi-venäläisestä.

01

There are several million of them. As many as 7 million, according to some sources. And they did grow a lot. In 1989, before the USSR fell apart, their numbers were in tens of thousands. Now – in the millions. It waries though. Most Don Cossacks, who are very Slavicized and culturally very close to Russians, mostly have 2 or three children

But Terek and Kuban Cossacks, who live close with all the Caucasian peoples, like Chechens and such, and have adopted elements of their cultures, have larger families (like above). And, also, Cossack families who are now returning from Central Asia (where were exiled by Bolsheviks after the Revolution of 1917) through their repatriation program also have higher fertility rates.

Actually, they are one of the ’youngest’ ethnic groups in Russia, by average age. 45% of the Cossack population is less than 18 years old. They match the Chechens and the Tyvans (fastest growing ethnic group in Siberia).

Kasakka yhteisöissä vain miehillä on äänioikeus. Tämä on vastoin Venäjän lakeja mutta Putinia ei kiinnosta koska kasakat ovat hyödyllisiä hänelle. Kasakoitten lait pohjautuu raamattuun ja heidän vanhoihin teksteihin kuten ns. (The Ancestral Law of the Steppes (as written out in the 17t) –

Käytännössä kasakka-systeemi on hyvin hiarkinen missä vanhimman miehen sana on laki niin perheen kuin suvun keskuudessa.

7-7

Miehet rakentavat talon ja tarjoavat tulot talouteen, siinä missä naiset hoitavat lapsia kotona. Systeemi ei juurikaan eroa jostain ääri-Islamisesta maailmankuvasta. Naisilla ei ole juurikaan länsimaissa tyypillisiä oikeuksia eikä naisten ”ojentaminen” ole mikään tabu kasakkayhteisöissä.

73

Kasakoille ortoksinen usko on kaikki kaikessa ja jo pienestä pitäen heidät kasvatetaan sen mukaisesti. Usko ei ole heille mikään leikinasia niinkuin esim. Suomessa, vaan he ovat valmiita jopa kuolemaan sen puolesta.

DSC_1638

Kasakka kulttuuri on hyvin sotilaallinen ja lapset kasvatetaan ”taistelijoiksi” jo pienestä pitäen.  Kuten kasakat sanoo välillä, niin heidän kohtalonsa on taistelutantereella.

08_druzhina 10160_big

9q-eEzdlYks

Putinin ”venäläisessä maailmassa” kasakat on yksi olennaisimpia osia ja heitä on alettu käyttää hyväksi sotimisen ohella myös erilaisissa järjestysvalvoja-tehtävissä. Sochin olympialaisissa he olivat mm. vahtimassa järjestystä ja siellä he kohtasivat pussy riotin ja antoivat heille kyytiä perinteiseen kasakka-tyyliin piiskasta lol.

He valvovat nykyisin järjestystä siellä täällä Venäjää, usein hevosen selässä perinteiseen kasakka tyyliin. Heitä on alettu käyttää hyväksi jopa isoissa kaupungeissa kuten Moskovassa. Putinin hallinnon pahimpia vihollisia on juurikin cityliberaalit joten, ei ihme, että Putin haluaa lisää kasakoita vahtimaan Moskovan katuja ja tarpeen tullen estämään protestit.

31785

Kasakat oli mukana äskettäin perustetussa anti-maidan liikkeessä Venäjällä, eli jos venäläiset haluaa päästä eroon Putinista niin heidän pitää ensin nujertaa kasakat jotka lähes palvoo Putinia. Myös Venäjän ortodoksisen kirkon Patriarkka Kirill on moneen otteeeseen kehoittanut kasakka-kulttuurin elvyttämisessä, ja näin juuri onkin tapahtumassa.

00-01ab-vvp-and-patriarch-kirill-22-11-11

Kuvassa patriarkka Kirill ja kasakka sotilaita punaisessa asussa.

Äskettäin kasakat rikkoi mediahuomiota globaalisti kun he esitti Putinin suurena ”keisarina”  kuin rooman keisarikunnassa konsanaan ja omisti hänelle kuvassa näkyvän patsaan.

A2E4B06D-B23D-4B3E-BC4B-024973ED263B_w640_r1_s

Kasakat vahvistuu päivä päivältä ja vievät omalta osaltaan Venäjää kohti Putinin visioimaa ”Tsaarin-valtiota” niinkuin ennen kommunistien vallankumousta maa oli.

1406838964_img_9951

544b

Venäjän tulevaisuus tässä?

Kasakat Venäjällä osa 2

Rehabilitation

Cossack culture was all but extinct when then-President Boris Yeltsin issued a decree encouraging its revival in the 1990s.

The Cossacks had served tsars for centuries, lending their sabers to help conquer Siberia, the Caucasus and Central Asia in return for land and privileges. Loyal to the Romanov dynasty and the Orthodox Church, they fought on the losing side against the Red Army in 1917. After suffering defeat, hundreds of thousands of Cossacks were killed and persecuted under the Soviet policy of ”Decossackization.”

Yeltsin’s decree called for the restoration of Cossacks as an ”ethno-cultural group.” By then, there were very few Cossacks left. Instead, the vacuum was filled with men of questionable Cossack ancestry, lured by a romantic vision of horsemen on the southern steppes. ”The average Cossack was a middle-aged man who daydreamed about patriarchal values, unbridled masculinity and the glorious pursuit of imagined ancestors,” says Brian Boeck, a historian who researched the Cossacks’ rehabilitation in the 1990s.

In subsequent years, the Kremlin’s return to conservative values and a brand of militant patriotism under President Vladimir Putin has made the deeply conservative and religious Cossacks a natural ally. Under Putin, registered Cossack organizations have been set up across the country and championed as a symbol of patriotism. Today, Cossacks’ sense of patriotism, in some cases, runs ahead of the Kremlin’s.

Bezugly, the Cossack ataman, late last year reportedly presided over the burning of effigies of U.S. President Barack Obama and Turkish President Recep Erdogan in the Kuban region at a rally in support of Putin.

And in the lead-up to Russia’s annexation of the Black Sea peninsula Crimea two years ago, Cossacks in black woolen and fur hats stood guard at the Crimean parliament and manned checkpoints across the peninsula. Later, under the direction of Don Cossack ataman Nikolai Kozitsyn, they streamed into eastern Ukraine to fight against Ukrainian government forces. There, they were joined by local converts, attracted by the glamourous uniforms, the Cossacks’ weapon supplies, and, according to many reports, good salaries.

Cossack regiments in the early 20th century

Source: RIA Novosti

Inside Russia, Cossack patrols have become a kind of volunteer morality police. In Krasnodar, the southern region where the attack on Navalny and his team took place, they were even put on the region’s payroll in 2012. Their increased presence was widely seen as an attempt to keep in check an increasing number of migrants in the region bordering the restive Caucasus region. And even though they had no authority to conduct arrests or carry firearms, the message was that the Cossack figure alone would provide police with a tool of intimidation less constrained by the burden of public accountability.

”What you can’t do, the Cossacks can,” then-governor Alexander Tkachyov was cited as telling police when he announced the creation of Cossack patrols.

The pouring of state money into local Cossack organizations has come under attack following the Navalny incident. In 2015, roughly 1 billion rubles ($15 million) was sidelined for Cossack groups in the Kuban region, the RBC newspaper reported. Some are now questioning the legitimacy of funding groups with a reputation for close links to local crime. ”Most of these Cossack squads consist of local criminals,” says commentator Maxim Shevchenko. ”The kind of riffraff that behave like militias on behalf of local oligarchs. Real Cossacks don’t behave in this way.”

Make Culture, Not War

According to Vladimir Gromov, who served as the ataman of the Kuban Cossack Army for 17 years, paying Cossacks for serving alongside regular Russian police and military is not the issue. ”No one works for a thank you,” he told The Moscow Times. At the same time, he believes the Kremlin’s focus on incorporating the Cossacks into federal structures has overshadowed the traditional cultural and spiritual aspects that are central to Cossack identity.

”There is the government on one side. And Cossackdom on the other. They enter into agreement, fine,” he says. ”But it shouldn’t define Cossackdom.”

Gromov cites a rich culture of song and social traditions, including ”respect” for women and the elderly, as central to being a Cossack. Some of those traditions veer close to anachronism. As an example of proper Cossack conduct, Gromov said in a widely reported tweet that female smokers should be ”flogged” with a Cossack whip as a way to discourage others. The tweet was later deleted.

Above all, honor and constraint are central to Cossack conduct, says Gromov, denouncing the Navalny episode. ”If Navalny is guilty of breaching Russian law, there are law enforcement agencies that can and should prevent crime,” he says. ”What do the Cossacks have to do with this? But the image that has stayed in people’s heads is that of Cossacks.”

Already, Ella Pamfilova, the head of the Central Election Commission, has denounced the activities of so-called groups of rhyazhenniye, or fake, Cossack groups. She said there had been ”an increase in aggressive behavior of such groups toward ideological opponents on the eve of electoral campaigns.” Regular law enforcement has been turning a blind eye to these rogue Cossack groups, she said.

Dmitry Slaboda / Anapa Today / AP

Milk is thrown on opposition leader Alexei Navalny and his associates outside the Anapa Airport in southern Russia on May 17.

The rhyazenniye label — used for Russian medieval-era jesters and nowadays is often used negatively to describe those who wear a costume that is not their own — has been met with resistance among the Cossack community. In an online statement, Nikolai Doluda, chieftain of the Kuban Cossacks, has called Pamfilova’s statement ”incorrect and unacceptable.”

”It not only offends the feelings of various generations of Cossacks and their families,” he said. ”But it undermines the authority of all Russian Cossacks.”

One of the reasons for that hostility could be the Cossacks’ own interest to maintain a degree of obscurity as to who is, and isn’t, a ”real” Cossack. In a census conducted in 2002, around 7 million Russians identified themselves as Cossacks, which could be taken as a sign that the Cossack revival initiated in the 1990s has been successful. But, according to historian Boeck, the Cossack caste has largely been extinct since the 1920s.

”More individuals who claim Cossack ancestry today remain outside the official Cossack organizations than those embraced by them,” Boeck says. ”So even the Cossack atamans might not be viewed as ’real Cossacks’ by most residents of the region.”

According to former ataman Gromov, describing groups as rhyazhenniye also does little to explain away the incidental wrong behavior of Cossacks. ”There are good Cossacks and not such good Cossacks,” he says. ”In that sense, Cossacks are just like any other people.”

http://www.themoscowtimes.com/article/news/article/why-are-cossacks-making-a-comeback-in-russia/570256.html

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s